keskiviikko 27. tammikuuta 2010

18.01. 82 matkapäivä

Totesin aamun sään harmaaksi ja tihkusateiseksi, lämpötila jälleen + 16-17 C.

Kävin suihkussa läppäri mukani, koska päivitin blokin respassa olevalla laajakaistayhteydellä, jossa signaali on huomattavasti parempi kuin ostamallani WIFI langattomalla yhteydellä, joka tarjoaa yhtä palkkia viidestä ja on avuttoman hidas kuvien siirrossa ym. Huomautin tästä respan tytölle, joka lupasi puhua palvelun tuottajan / Vodafonen kanssa asiasta. Saan ensi kerralla veloituksetta viikon, säästö 16,00 euroa.

Blokin päivitys onnistui, vaikka läppäri nappasikin juuri Vodafonen langattoman, jossa kylläkin oli täällä respassa 4 tolppaa.

Päivä meni normaaleissa kotiaskareissa, tiskit, muu puhtaanapito ja järjestys. Kaikki ne on veneessäkin hoidettava. Illan lenkin tein rantaan rakennetun puisen kävelykadun kautta rantatörmälle rakennetun hotellikaupunginosan läpi takaisin marinaan. Rannasta nousee 200 m välein n. 30 m pitkät jyrkät portaat hotellialueella eli yhteensä on kymmenen mahdollisuutta laskeutua rantahietikoille hotellien tasolta, jotka ovat hiekka/rapakivisen jyrkänteen päällä.

Illalla katselin nettiuutisia Haitin maanjäristyksen seurauksista. Uutispätkästä sai käsityksen tilanteen surkeudesta ja uhrien kärsimyksistä. Näitä uutisia katsoessa käy mielessä, kuinka naapurisaaressa voisi viettää hauskaa ja rentoa elämää. Jonkun varjon ihmisten hädän ja tuskan täytyy heittää koko Karibian alueelle, kun se tuntuu Suomessakin ja ympäri maailmaa, josta apua ja auttajia Haitiin virtaa.

Painuin pehkuihin klo 22.30

19.01. 83 matkapäivä

Sään puolesta aamu oli samanlainen kuin edellisetkin aamut. Avattuani sähköpostit totesin Will Williamsin Hydrovane yhtiöstä vastanneen viimeiseen e-mailiini. Vapaasti suomennettuna: ” Hienoa, että uskot selviäväsi asennuksesta ilman ongelmia”. Vastasin Willille odottavani innolla saadakseni aloittaa tuuliperäsimen asennuksen eli suomeksi: ” Lähettäkää se laite hiton äkkiä ”!

Sitten sain potkua kiinnittää mastohaverin yhteydessä partaasta irronneen liukuesteteipin tilalla uuden teipin, joka työ oli jäänyt korjaustelakalla tekemättä. Ei kuulemma löytynyt teippiä mistään. Olin kyllä myös itse kysellyt pitkin matkaa, mutta löysin vasta joulun aikana kotona käydessäni Kotkan Etolasta tavaran. Partaaseesn pitää levittää kontaktiliima, muuten teippi, jossa kylläkin on liima, ei pysy kiinni. Työ oli tehty 1,5 tunnissa.

Illan suussa kauppareissulla totesin liikkeen lopettaneen. Onneksi kävellessäni lähiympäristössä näin samanlaisia muovikasseja kantavia ihmisiä, josta päättelin marketin olevan lähiympäristössä.

Sieltä mistä ihmisiä tuli, löytyi myös uusi Pingo marketti, kolme kertaa suurempi kuin aikaisemmin.

Nyt oli liikkeellä oma parkkitalo ja kaikki uutta myös sisällä tietenkin. Toisellakin kaupalla Thai- liikkeen nimellä kulkevalla sekalaistavaramyymälällä, jossa myydään kaikenlaista lähinnä Kiinassa valmistettua tavaraa, oli uudet suuremmat tilat entisen liikkeen lähituntumassa. Ilmeisesti täällä Portugalissa, jossa talous on yksi Euroalueen heikoimmissa kantimissa olevista, kauppa kannattaa.

Palasin venekotiini repussa Kiinassa tehty Airamin näköinen terästermospullo ja pieni kattila sekä ruokatarvikkeita muovikassillinen, mm. uusia perunoita ja Atlantin kalaa sekä isoja katkarapuja.

20.01 84 matkapäivä

Ilma oli aamulla kirkas ja tuuleton, lämpötila + 17 C. Päivän mittaan taivas meni pilveen ja alkoi tihkuttaa. Aamupäivällää kävelin respan ja huoltorakennuksen ympäri. Lopun päivää vietin veneessä kirjoitellen blokia, lueskellen YachtingWorldistä ruokaohjeita Atlantin ylitykseen ja jutun Bill Kingin maapallon kierrosta ensimmäisessä yksin pysähtymättä ympäri kilpailussa 1968. Yhdeksästä lähtijästä perille maaliin pääsi vain yksi purjehtija legendaarinen sir Robin Knox-Johnston Suhaili veneellään. Sama kisa päättyi traagisesti Donald Crowhurstin hukuttautumiseen.

Päivälliseksi tein tomaattikeiton, paistetut perunat ja sipulia, oliiveja ja punakaaliraastetta.

Illalla valitsin kirjahyllyn neljästä kirjasta dekkarin, jota en vielä ollut lukenut.

21.01 85 matkapäivä

Aamulla sää samanlainen kuin eilen. Aurinko nousee 8.00 paikkeilla ja laskee 18.00 aikoihin.

Jos yö on kirkas, lämpötila laskee +10 C tienoille, mutta 1,5 kw sähkölämpparillä pärjää.

Dekkariin jäin heti koukkuun.

Iltapäivällä nostin lyhennetyn 2 genua tarkistuksen vuoksi, koska oli tyyntä. Totesin sen sopivan mittaiseksi. Se on hieman isompi kuin rullagenuani ja paljon kevyempi, vaikkei olekaan laminaattikangasta. Purjehtimisesta ei ole tietoa, mutta ennen Hydrovane tuuliperäsimen toimituksen saapumista jää aikaa, lähden käymään Gibraltarin suunnalla ja palaa takaisin asentamaan laitteen. Laiturissa makaaminen alkaa tympiä.

22.01. 86 matkapäivä

Sää kuten eilen aamullakin. Tavallinen satamapäivä. Kävelin keskustan markettiin. Basilikaa ei ollut enka osannut korppujauhoja ostaa, joita sikanauta resepti vaati sekoitukseen.

Illalla toinen lenkki hotellialueelle. Löysin mukavan irl

23.01. 87 matkapäivä

Aamupäivä meni veneaskareissa eli kotitöissä.

Iltapäivällä viiden paikkeilla lähdin tutustumaan Hypermarkattiin, jonne on 3 km marinasta.

Marketti löytyi helposti vaikka karttani, johon se oli merkitty oli hyvin ylimalkainen.

Kiertelin kakkoskerroksen liikkeiden ikkunoita tutkaillen. Siellä oli pääasiassa merkkivaatteita, koruja ja muita erikoistavarabutiikkeja ja kaikissa oli tietysti tunnettuja maailman merkkejä.

En ostanut mitään, vaikka mieli teki ostaa pieni pölynimuri 49,00 euroa, mutta koska varusteisiin ei kuulunut pieniä suuttimia, jäi kauppa tekemättä.

Ruokapuolelta yritin löytää tuoretta basilikaa ja korppujauhoja. Muutakin oli mielessä. Korppujauhopussi saattoi olla kädessäni. Panin takaisin hyllyyn, koska en ollut varma tuotteen sisällöstä. Joten en ostanut mitään.

Paluumatka veneelle oli tarkoitus tehdä hotellialueen kautta vaihtelun vuoksi nähdäkseni kaupunkia laajemmin. Matka oli vähän pitempi kuin tulomatka. Ilta oli pimentynyt, kun lähdin suunnistamaan kohti Rocha rantaa. Ensin putosin kartalta, jossa ei ollut läheskään kaikkia katujen nimiä ja nekin jotka oli, olivat niin pienellä, että katuvalon alla ei saanut selvää nimistä.

Niinpä sitten havaitsin olevani eksyksissä. Alanko kysellä karttaa heiluttaen puolipimeällä kadulla harvakseltaan vastaan tulevilta ihmisiltä englanniksi, missä ollaan ja minne suuntaan pitäisi mennä.

Päätin yrittää takaisin marketille, jonne tulinkin yllättävän nopeasti käveltyäni pitemmän suoran kadun toiseen päähän. Poikkesin nauttimassa lähimmässä kahvilassa virvokkeen. Kello tuli 20.00 ja paikka suljettiin. Takaisin 3 km veneelle palasin tuttua reittiä ja melkoisen ripeää vauhtia harmitellen mielessäni tapahtunutta töppäystäni, mutta toisaalta, tulihan tästäkin kunnon lenkki. Taivas oli tähtikirkas ja kuun puolikas valaisi taivasta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti