perjantai 14. toukokuuta 2010

13.4. – 4.5. 166-187 matkapäivä

Satamapäiviä kaupunkikävelyineen, uimarantakäynteineen ja kiipeilyineen kaupungin laidalla oleville kukkuloille tosin katuja pitkin.

Kävin myös vuoristokävelyreiteillä pariinkin kertaan. Upeita maisemia ja vaarallisia jyrkännepolkuja riitti pelkoon asti.

Koska sateesta ei ollut tietoakaan pariin pariin kuukauteen kapunkipölyä levisi satamaankin paljon.

Veneen kansi olisi pitänyt pestä päivittäin.

4.5. sukeltelin vesirajan ja putsasin harjoilla näkit ja muut eläväiset. Potkuri on syöpynyt huonoon kuntoon.

5.5. ke 188 matkapäivä

Maksoin satamamaksut 602 euroa 3.4. – 5.5. ajalta.

Avaimet voin antaa illalla lähtiessäni satamasta marinerille. Tilasin dieseliä 40 l, jonka toimitusajaksi sovittiin 18,00. Ei siinä ollut nokan koputtamista, aikaisemmin ei ehdi.

Kaikki oli valmista lähtöön, kun tankkaus oli suoritettu.

Säiliöt perään ja menoksi.

16.45 irrotin köydet ja lähdin mieli vapisten toiselle pitkälle yksinpurjehdukselle eli määränpää oli Portimao tai Madeira tai Azorit. Valitsen lopullisen kohteen matkalla sään kehityksen mukaan.

Lokin pyörä oli juuttunut kiinni. Suunnittelin kyllä sukeltaa sen, mutta potkuria puhdistaessani unohdin koko asian. Irroitin sen vanhalla narutempulla ja jo alkoi pyöriä.

Purjeet oli ylhäällä 19.35. Tuulta oli 8-10 m/s ja vastaista.

Tuuli nousi välillä puuskissa 12 m/s, mutta rauhoittui nopeasti. En perunut lähtöäni, vaikka sää ei ole aivan ennusteen mukaista.

21.20 pohjoinen majakka oli suoraan sivullani. Tuulikin oli moinannut 13-16 kts.

Välillä tuuli nousi jälleen yli 20 kts, mutta 6.5. klo 00.21 se oli jälleen alle 20 kts lukemissa, mitä pidän kohtuullisena ja seilaan kryssia täydellä isolla ja 1/3 osan sisään otetulla genualla. Käynnistin koneen, koska teen vendan mieluummin niin kuin ilman konetta. Jos ajoitus epäonnistuu on helpompi korjata tilanne. Halusin pois laivojen reittijakoalueelta ja reiteiltä. Klo 04.50 Tenerifen pohjoinen majakka on etelässä noin 10 M päässä. Klo 06.40 tein jälleen vendan, koska kurssi alkoi painua länteen. Uusi kurssi on noin 50 astetta ja tuuli on moinannut reilusta 3-5 kts , aalto on pientä.

Päivä menee tuulen vaihdellessa 20 kts ja 10 kts välillä. Muutama laiva on ohittanut reilun 2 mailin etäisyydeltä. Merkkasin välillä paperikarttaankin sijainnin. Illalla 19.10 oli ensimmäinen matkavuorokausi täynnä ja lokissa 102 M, etenemistä tosin vain 80 M. Harkitsen purjehtimista suoraan etelä Portugaliin, Portimaoon. Vene kulkee 5,0-5,5 kts suuntana 55 astetta eli Pohjois-Afrikan rantaan jonnekin Safin tienoille. Sinne en mene vaan teen vendan, ellei tuuli käänny. Huomiseksi on luvassa loude ja länsituulta. mikä sopisi erinomaisesti.

20.40 panin koneen lataamaan tyhjäkäynnille, koska vene kulkee edelleen 5-5,5 kts. Iltayöstä tuuli hieman virkistyi 13-16 kts, mikä sopi mainiosti parantaen nousukulmaa. Aalto oli pientä.

Tänään olen nähnyt 4 laivaa.

7.5. peerjantai. 05.30 merkkasin sijainnin. Nopeus on edelleen 5,0-5,5, kts, suunta 75 astetta eli kohta on vendan paikka. 08.30 tuuli keveni edelleen 7-10 kts ja avasin genuan kokonaan. Olen päättänyt seilata Portugaliin ja ilmoitin tämän sateliittipuhelimella Arjalle kotiin. Kyselin Arilta ennnusteita, jotka sain seuraavassa puhelussa vähän myöhemmin. Se oli pohjoisen puolelta kevyttä ensi viikon loppupuolelle. Ei myrskyn uhkaa. 09.20 tuuli voimistuu 10 kts paikkeille, suunnasta NW. Vene kulkee tiukkaa vastaista 4,5-4,7 kts suuntaan 20-25 astetta eli kohti määränpäätä. Ilman lämpötila on 18-20 astetta ja veden 17. On puolipilvistä ja aalto suhteellisen pientä. Klo 11.20 käynnistän koneen lataamaan. Aamupäivään mennessä olen nähnyt kaksi laivaa. söin lounaan terassilla valtamerinäköalalla ja tiskasin . Klo 12.20 pysäytin moottorin.

Tuuli moinasi iltapäivällä alle 10 kts, mutta vauhti pysyy päälle 4,5 kts. Aallot pyöristyvät ja keli on oikein leppoisa. Havaitsin meressä pienen noin 30 cm läpimitaltaan olevan merikilpikonnan. Huolimatta matkan pituudesta sen uinti oli hyvin verkkaisaa. Lapioi vettä etummaisilla jaloillaan. Klo 17.40 tulli tyyntyi kokonaan ja käynnistin koneen.

Matkaa oli takana GPS mukaan 225 M. Klo 21.00 alkaa yksi runsailla valoilla varustettu alus lähestyä. Panen tutkan päälle, mutta en saa kaikua siihen. Onko se kuitenkin niin kaukana eli yli 14 M, josta olen saanut laivojen kaiut hyvin. Lähimpään rantaan eli Afrikan rannikolle on matkaa 200 M. Ihmettelen aikani, mutta käännän sitten suuntaani 45 astetta poispäin. Vähitellen alus alkaa jäädä ja sen valot häipyä. Epämiellyttävä kokemus, yksin kaukana kaikesta ja säkkipimeällä merellä. Oliko jonkunlainen kalastusaluksen häätöliike ? Miksi ei näkynyt tutkassa ? Vastaamattomia kysymyksiä jäi. Kierran DACIA Seamountin joka nousee 100m syvyyteen ympäröivästä 2000-3000 metristä, ettei vaan tule pohjakosketusta. Paitsi myös mahdollisten kalastuslaitteiden väistämiseksi ja nukkuvien valaiden jättämiseksi rauhaan.

Klo 23.05 tuuli on heräämässä. Avasin myös keulapurjeen kokonaan. Sekin tuo pientä vauhdin lisää. Koko taivas on täysin kirkas. Klo 23.45 sammutan koneen. Tuulee lännestä noin 7 kts.

8.5. lauantai klo 03.30 olen Banco DE Dacian länsipuolella ja tuulee lännestä 6-9 kts. Vene kulkee suuntaan 7 astetta, koska otan nousua talteen . Aion mennä nukkumaan ja toivon tuulen pysyvän suunnilleen siellä, missä se nyt on. Nopeus on 4 kts. Aamulla soitin Arjalle ja Antille Iridiumilla. Laiva menee 6 M päästä ohi ja tuuli on länsilounaasta 8-10 kts. Seilaan lähes myötäisessä, mutta suhteellinen tuuli tulee sivusta eli kaikki hyvin. Sää on pilvinen, joten uskon jonkunlaisen tuulen säilymiseen. Klo 07.40 merkkaan sijainnin. Nopeus on 5-5.5 kts ja suunta pohjoiseen.

08.40 tuuli nousee 14-20 kts suunnasta lounas, mutta suhteellinen tuuli vaihtelee 110-160 asteen välillä Lulun ohjatessa ja veneen kiemurrellessa aalloissa, pääsuuntana on 350 astetta ja nopeus 6-7 kts.

Klo 12.00 lokissa 536 M ja Madeira on suoraan sivulla. Tänään olen nähdyn kaksi laivaa aamupäivällä.

22.15 Madeira oli suoraan lännessä , matkaa sinne 175. Valitettavasti jää taas väliin koti-ikävän ja vähän huonon tuulikulmankin johdosta.

Matkaa olen tehnyt 362 M ja jäljellä saman verran. Latasin koneelle pari tuntia ennen puolta yötä.

Se toistuu joka vuorokausi. Muuten ei virta riitä.

9.5. su . 050.35 jiippasin, koska olin yli 10 M suorasta reitistä länteen. Purjehdin täysmyötäistä iso vasemmalle ja genua oikeulla puolella spiirattuna. Tuulen voimakkuus vaihtelee jälleen 14-20 kts välillä.

05.30 kohtasin kalastusaluksen, joka näytti aivan eräältä Kotkalaiselta huvialukselta, väriltäänkin myös vihreä. Meni puolen mailin päästä keulan edestä. Olen alkanut varoa kalastusaluksia, koska ovat tehneet kaikenlaisia temppuja siimojen vetämisestä eteen merirosvoukseen.

Nämä menivät nätisti ohi.

09.55 vastaan tuli tavallinen isomman puoleinen moottorivene, sivuutti noin mailin etäisyydeltä.

Päätelin senkin olevan matkalla Madeiralle.

13.30 aloitin ruon valmistuksen. Menu pastaa kierteellä ja väreissä sekä tonnikalaa öljyssä ja salaatti tuorekaalista. Pastaa riittää kahdeksi päiväksi ja tonnikaalaa lisukkeeksi johonkin ja leivän päälle. 14.45 oli laittanut aterian, syönyt ja korjannut pois. Tiski saa odottaa. Meri on uskomattoman kaunis. Sininen ,hieman turkoosi ja valkoisia aallon harjoja siellä täällä ja mahtavat mainingit muistuttavat voimasta, joka piilee jossain. Lisäksi on pieniä vallitsevan tuulen, 10-12 kts synnyttämiä aaltoja, jotka välkkyvät auringossa. Taivas on täysin pilvetön ja hieman vaaleamman sininen kuin meri. Sivumyötäinen vie suoraan kohti Portimaoa täysillä seileillä 5-6 kts nopeudella.

On niin lämmintä, että seilaan shortseissa. Loki lokin trippi näyttää toisen 200 M täyttyneen eli 400 M lokin mukaan on matkaa takana.

Klo 20.20 käynnistin koneen lataamaan. 20.30 tuuli loppuu, purjeet alas ja koneajoa. Tankkasin kanikoista 2x10 l eli tankin täyteen. Edellisestä tankkauksesta oli 12 h käyttöä.

10.5. maanantai

00.40 nostin purjeet ja pysäytin koneen. Tuuli oli alle 10 kts lännestä. Purjeilla oli nopeus nyt 4 kts ja suunta 5-10 astetta. Pitää leikata tuuleen, muuten ei vene kulje mihinkään.

klo 05.33 tuli laiva vastaan. Kristiina II kulkee nyt 4-4,5 kts suuntana 10-20 astetta, kun oikea suunta olisi 45 astetta, mutta leikkaaminen tuuleen on välttämätöntä. Matkaa Portimaoon on 224 M.

07.30 aamu on kaunis ja pilvetön taivas, lämpötila + 19 . Tuulee alle 10 kts ja aivan takaa, joten leikkaus tuleen on aika suuri ja lisää purjehdittavaa matkaa. Nyt sitä on jäljellä 217 M.

Tänä aamuna olen nähnyt jo kaksi laivaa, eilen en yhtäkään.

09.40 käynnistän koneen reivin tekoa varten. Pikavauhtia vedin ison kakkosreiviin, koska musta hirvitys lähestyi pikavauhtia ja alkaa paiskata vettä oikein toden teolla. Tuuli nousi, mutta vain 16 kts:ään. Koko homma oli ohi 10 minuutissa. Sitten tyyntyi täyisin. Iso takaisin ylös ja kone käyntiin ja kohti Lissabonia, koska Portimaoon näyttää olevan plat lenssiä eli täysmyötäistä koko ajan.

Siis oli aivan turhaa reivata, mutta kuka ennustaja tietää paljonko sellaisesta pilvestä milloinkin irtoaa tuulta. Joskus 40 kts joskus vain 16 kts. klo 11.20 Portimaoon matkaa 200 M ja Cascaisiin Lissabonin edustalle 280 M. Sinne menen, koska koti-ikävä ajaa kipparia ja venettä. Sitten totesin ison hakkaavan niin pahasti puolelta toiselle, että laskin 2. reiviin., mutta sekin hakkasi ja hetken päästä laskin ison kokonaan. Sellaisia purjesulkeisia. Tuuli alle 4 kts joten moottorointia on edessä enemmän tai vähemmän ja suunta Cascaisiin.

Klo 16.30 alkoi tuulla oikein mukavasti 10-12 kts lähes sivulta. Nostin kaikki purjeet ylös. Matkaa Cascaisiin on 234 M. Klo 17.15 tuuli voimistui muuttuen koillistuuleksi 16-20 kts. Menee taas tiukaksi vastaiseksi.

11.5. tiistai/ 7 pv Tenerifeltä lähdöstä

Klo 01.45 tulee 14-16 kts pohjoiskoillisesta. Cascaisiin 203 M ja Portimaoon 144 M.

Vene kulkee 5,5 kts suuntaan 55-60 astetta.

Klo 07.00 muutin taas suunnitelmaa ja otin suunnan Portimaoon 48 astetta ja matkaa 119 M. Tuuli on heikentymässä 12-15 kts ja kääntymässä pohjoisen kautta länteen, oletuksen mukaan. Olisin jo nyt mennyt Santa Vincentin niemen eli Portugalin läntisimmän niemen länsipuolelle. Vene kulke 6,5 kts, iso ja genua on löysättynä hieman. Klo 07.30 soitin Arjalle ja kerroin suunnitelman tästä vaiheesta. Pari laivaa näkyvissä aamupäivällä ja yksi purjeveneen purje, joka on matkalla etelään.

Klo 10.00 viimeinen 100 M Portimaoon. 12.20 loki loki sai taas 200 M täyteen eli 600 M yhteensä takana. Veneen nopeus on 6,5 kts. Klo 18.00 saavuin reittijakoalueella, jonka leveys on 26 M, kaksi kaistaa molempiin suuntiin. Nyt on helpompi ylittää kuin viimeksi yöllä. Laivoja tulee pohjoisesta koko ajan, mutta välistä ehtii. Valtavia konttialuksia 300-400 pitkiä, mielettömiä jättiläisiä, tankkereita ja bulkkereita. Klo 20.12 tuuli on pysynyt luoteessa ja puhaltelee 16-18 kts. Kristiina II kulkee iloisesti aalloilla pärskyttäen 7,5 kts. Tuuliohjain Lulu hoitaa perän pidon mainiosti.

Klo 20.50 pienensin genuaa, koska tuuli on koventunut 16-20 kts ja enemmän edestä.

13.5. ke klo 02.00 aikoihin käyvin merellä keskustelun kumiveneellä kulkevan marineboys, joka myöhemmin osoittautui marine policeksi kanssa venee nimestä ja omastani sekä mistä tulen ja mihin menen , Ongelmia ei kuulemme ole. Ensin huudeltiin , mutta asiat selvisivät VHF:llä paremmin. Sitten ihmettelin, kuinka kaupunki voi näyttää erilaiselta pimeässä verrattuna päivän valoon. Piti käydä oikein tarkistamassa plotterista ja kartalta, että olen saapumassa Portimaoon.

Hiljaa ajelin ja oli lisäksi tarttua jonkun kalastajan verkkoon tai siimaan, koska huomasin valkoisen kanisterin seuraavan sivullani samaa vauhtia. Äkkiä veto pois katsomaan kuinka käy. Onneksi irtosi ilman enempiä ongelmia. Verkon tai siiman kokija oli 50 m päässä.

Klo 04.06 kiinnityin odotuslaituriin ja kokoilin purjeet ja köydet jolloin aamu jo sarasti. Hommat tehtyäni lähetin Arjalle viestin perille tulosta ja hän soitti välittömästi, koska kello oli jo Kotkassa 07.00 ja oli mukavaa, kun taas oli kunnon puhelinyhteys.

GPS:n mukaan matkaa oli takana 755 M ja aikaa kului puoli päivää alle viikko. Sinänsä purjehdus oli ollut helppo, mutta yllättävän paljon tapahtumia. Nukkumisen oli hoitanut 1-2 tunnin unilla kerrallaan niin päivällä kuin yölläkin. Seilatesssa ei muuta eroa olekaan kuin että on joko valoisaa tai pimeää.

Nukuin pari tuntia ja kävin marinan respassa, jossa kaikki sujui ilman ongelmia. Siirsin veneen laituripaikalle ja kävin nukkumaan uudelleen.

Illalla käyvin täällä marinassa veneessä asustavan englantilaispariskunnan kanssa Italialaisessa pizaravintolassa La Dollce Vitassa .

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti