perjantai 21. toukokuuta 2010

14.05. pe, 197 matkapäivä, Portimaossa

Hieman viileä aamusää, lämpötila noin + 15 C. Menin Paulin, Jaggien ja Terry ( ottokoira Portugalista, mukava otus) telakalle ostamaan uutta kansivalon polttimoa ja sulakkeita.

Poltin vain 1 kpl löytyi 3:sta venetarvikeliikkeestä ja sulake 15 amp pitkulainen muovisellain vasta keskustasta pienestä autokorjaamosta. Samalla reissulla kävin alkuvuodesta tutuksi tulleessa Hipo Dino ruokatavarakaupassa, aika iso ja hyvät valikoimat.

Selkä vääränä ja kädet 10 cm venyneinä palasin iltapäivällä veneelle.

Ohjelmassa seurasi veneen pesu makealla vedellä sisältä ja ulkoa, suolat pois välillä, että uutta mahtuu paremmin. Korjasin kansivalon katkaisijan ja asensin johtoon sulakerasian ja sulakkeen, ettei enää välttämättä tarvi kiivetä mastoon vaihtamaa lamppua. Paul oli edellisenä iltana hinannut minut toppiin kiristämään Windexin ruuvi, joka oli löystynyt, mutta eristysnauha, jota aina käytän varmaistuksena piti Windexin paikallaan. Samalla olin irrottanut palaneen lampun.

Ilta veneessä.

15.5. la, 198 matkapäivä, Lähtö Portimaosta Cascaisiin

Paula kiskoi minut vielä aamulla mastoon asentamaan kansivalon polttimon. Hyvä, se paloi taas.

Satamatoimistossa maksoin 3 pvän oleskelun, Hyvästelyt Paulin ja Jaggien kanssa. Todella mukavia ihmisiä, sanoisin venekansan aatelia. Lupasin lähettää heille toisen kortin tuolta jostain joskus.

Klo 11.05 köydet irti ja olin taas matkalla.

Tuuli oli pohjoisen puolelta 4-5 m/s alle 10 kts ja koko matkan ajaksi oli ennusteissa lle 15 kts tuuli pohjoisen puolelta eli maatuuli ensimmäiset 25 M, sitten vastaista.

Matkaa oli edessä noin 130 M eli 105 M ST Vincentin niemen jälkeen.

13,15 oli tehtävä reivi, koska tuuli koveni 13 m/s . Panin ison 2. reiviin ja otin genuaa sisään reippaasti. Sagesin niemen jälkeen tuli vastaan reipasta vasta-aaltoa ja kovia puuskia. Sinne vaan, jos aion Cascaisiin. Varasuunnitelmana oli palata Sagresin niemen taakse suojaan odottelemaan parempaa säätä.

Veneen suunta oli 270-280 astetta ja nopeus 5-5,5 kts.

18.00 tein vendan ja uusi suunta oli 30-40 astetta. Ei siis mitään kehuttavia kryssikulmia, mutta paha aalto ja virta etelään ei parempaan anna mahdollisuutta.

21.50 ilta on pimenemässä ja tein vendan ulos merelle. Nyt uusi suunta 280-290 astetta eli vähän paremmin. Olen alkanut vasta nyt käyttää Raymarin autopilotin 90 asteen käännös toiminta ja se pelaa hyvin ja auttaa yksinpurjehtijaa vastakäännöksissä. Jätin koneen lataamaan. Konetta käytän aina pahemmassa aallokossa vastakäännöksessä. Muuten voi tulla monta yritystä ennen kuin onnistuu. Tuuli on edelleen 10-14 m/s, mutta vallitsevana 12 m/s. Vettä tuli kerran jo auki jääneestä luukusta sisään.

16.5. su, merellä

01.40 teein jälleen vendan paaralle eli kohti rannikkoa. Tuuliperäsin Lulu hoitaa peränpidon, mutta ei osaa tehdä vendaa eikä valitettavasta tähystää. Ne kun saisi se olisi täydellinen. Ellei sitten tulisi uusia odotuksia.

Tuuli on hieman keventynyt 10-12,5 m/s eli 20-25 kts. Aallokko on myös tasoittunut hieman ja tähtitaivas on täysin kirkas. Tuijottelen sitä ollessani sitloorassa. Suurimman osan yöstä olen sisällä käyden silloin tällöin tähystämässä. Nukun herätyskellon kanssa 0,5 -1 t kerrallaan ja toivon aina nukkumaan käydessäni, että anna hyvä isä laivan väistää, jos kohdalle sattuisi. Vilkkaammilla alueilla laivaväylien läheisyydessä ei voi tietenkään nukkua ja tähystystä on lisättävä.

Tutkaa ja sen varoitinta käytän myös, mutta ei aina. Heräisikö piipitykseen on toinen juttu ?

Isoon tutkaheijastimeen luotan toiseksi eniten.

Vendan jälkeen pysäytin koneen. Laiva tulee perästä ohi.

06.30 tuuli on keventynyt ja kääntynyt hieman koillisen puolelle ja keventynyt alle 15 kts joten nostan ison kokonaan ylös.

Tein vendan ja vene kulkee nyt styyralla 315-320 astetta eli noin luoteeseen 4-4,5 kts nopuodella.

11.30 lokissa on ensimmäisen vuorokauden matka 106 M ja GPS 112,5 M. Matkaa on Cascaisiin Lissabonin edustalle on jäljellä 55 M.

12.20. merkkaan jälleen sijainnin myös paperikarttaan. Teen niin useita kertoja vuorokaudessa vähän paikasta riippuen ja aina vendan yhteydessä.

Klo 14.20 Tein Vendan

19.30 päättyi tunnin ruokatunti, joka käytin ruoan valmistamiseen eli eilisten pottujen paistamiseen ja porsaankyljuýksen lämmittämiseen, söin toisella kädellä hellan turvakahvasta kiinnipitäen, koska vene on noin 20-30 asteen kallistuksessa ja koukkiin ja pomppii 2-3,5 – 4 m korkuisissa aalloissa melkoisesti. Aalloissa on vanhoja maininkeja ja uusia terävämpiä aaltoja. Silloin tällöin tulee vähän vettä luukun reunasta sisään, koska pidän pääluukkua auki sisällä ollessani. Vain myrskyllä se on kiinni kokonaan.

Tuuli on vaihdellut viimeiset 7 tuntia 10-14,5 m/s ja välillä on vilahtanut 15 m/s eli 20 -30 kts.

Nyt se on taas kevenemässä, onneksi. Alkoi ja käydä työlääksi.

Lähestyn Cascaisia 30 asteen poikkeamalla oikeasta suunnasta, joten kaksi vendaa tulee vielä tehtäväksi. Kovaa kryssiä, mutta Kristiina II kulkee Lulun ohjaaman heinosti. Se ottaa allotkin oikeaoppisesti nousten ylös loivemmassa kulmassa ja alas jyrkemmässä, mikä johtuu erilaisesta tuulesta aallon eri kohdasta ja veneen nopeuden vaikutuksesta suhteelliseen tuuuleen.

Aallot ovat ja pääosin niin pitkiä, ettei venevauhti tössää niihin.

21.20 tein vendan styyralle. Cascais on suoraan tuulen silmässä 25,5 M päässä. Nyt mennään niin pitkälle ulos kuin tarvii, jotta seuraavalla pääsen melko lähelle, matkaa voi tulle tälle legille 40-50 M. 17.5. ma, 200 matkapäivä

Käynnistin koneen lataamaan 00.30 ja pysäytin 02,35.

Tuuli tyyntyi kokonaan. Laskin purjeet ja loput 11.7 M koneella vanhassa mainingissa koukkien ja vaappuen.

klo 05.33 saavun Cascaisin respan odotuslaituriin, jossa oli kaveri vastassa. Annoin ilmoituksen VHF:llä tullessani, mutta en saanut vastausta.

Konetunteja tuli 9 h

Matkaa GPS:n mukaan 188,1 m purjehdusta, etenemä n. 130 M.

ja kokonaislogi, jonka edellisenä keväänä asensin, näyttää 5955 M eli siitä 600 M pois niin tämän reissun mailit ovat 5355 M.

Cascaisissa oli ollut 2 viikkoa viime marraskuussa odotellen mm. lämppärin varaosaa.

Käynnistin sen, mutta ei lähtenyt lukuisista yrityksistä huolimatta. Olin käyttänyt sitä silloin tällöin viimeksi Portimaossa. Pumppu ei lähtenyt pelaamaan, ei nakuttanut. Kävin nukkumaan, koska respa aukeaa 09.00

Heräsin herätyskelloon klo 8.45. kävin respassa, jossa kaikki meni hyvin.

Huomasin, että marinassa oli ollut edellisellä viikolla Audin MedCup purjehduskisat. Veneitä pakattiin pikavauhtia. Masto, peräsin ja köli pois ja pukille.

Siirsin veneen samaan laituriin ja lähes samaan koloon, jossa oli ollut.

Tyhejnsin peräluukun ja ryömin lämppärin kimppuun. Mitään muuta kuin kaksi liitintä pumpulle menevässä sähköjohdossa ei näkynyt päälläpäin. Avasin liittimet ja asensin kiinni. Sitten vain kokeilemaan olisiko kosteus ollut syynä. Jep, lähti käymään moitteettomasti. Tämä korjaus tällä kertaa riitti.

Furlingin reivausjärjestelmä oli tehnyt silloin tällöin tempun kiertämällä vetoköyden ylimääräisen loppuosan kokonaan avatessa rullalaitteen ulkopuolella ja profiilin ympäri.

Saain Furling miehen veneelle katsomaan. koska halusin tietää, ettei laitteessa ole teknistä vikaa, joka voi johtaa esim. keulaharuksen katkeamiseen ja täydelliseen jumittamiseen.

Kaveri sanoi, että kun otat ylimääräisen köyden pois, niin ongelma poistuu. Lisäksi varovaisuutta avaamiseen kovassa vedossa. Teknistä vikaa ei ole. Johtuu laitteen rakenteesta.

Nyt oli siis korjattu ja varmistettu vene seuraavalle legille, Cascais – Porto tai Vigo.

Satamassa tapasin suomalaisen Olavin, joka seilasi Kanarialta Suomeen kuten minäkin, Swan 44: lla, NamiHanilla. Sekalaista miehistöä Kanarialta oli ollut mukana ja uusi miehistö saapuu Cascaisiin.

Hänellä on suunnitelmana seilata La Corunasta Biskajan yli ja suoraan Falmouthiin Englannin eteläiseen niemeen ja sieltä kanaalin Englannin puolta pohjoiseen. Legi on pitempi kuin Biskajan yli Brestiin, mutta matka ei paljoakaan eikä tarvitse satamissa notkua.

On erittäin mukava tavata suomalaisia purjehtijoita ulkomaiden satamissa ja jutella menneistä tapahtumista ja reittisuunnitelmista ja aikatauluista.

18.5. ti, 201 matkapäivä, lähtö legille Cascais- Porto/ Leixoes tai Vigoon, 156 M tai hieman yli 220 M.

Kaunis lämmin ja tuuleton aamu. Olin inventoinut ruokatarvikkeet ja todennut, etten varsinaisesti tarvitse mitään kaupasta.

Tankkasin polttoainetta 18 l, hoidin respassa lähtöseremoniat ja

10.40 irrotin köydet.

Sääennusteet lupasivat alle 20 kts pohjoisia vaihtelevia tuulia koko matkaksi. Ei myrskyn vaaraa.

Alkumatkaa koneella tyynessä.

Klo 12.00 alkoi tuulla ja nostin täyden ison ja avasin kokonaan rullan. Nopeasti tuuli nousi yli 20 kts ja reivasin 2. reiviin ja rullasin melkein puolet genuasta sisään.

20.04 olin edennyt kryssillä kohti Cascaisia 18 M. Matkasta tulee pitkä.

Mutta satamassa eteneminen on 0 M, joten tässä menneen kotia kohti kuitenkin koko ajan.

Purjehdus oli edellisen legin toisinto, paitsi että korkeapaineen vahvistuminen kevensi tuulia ja lämmitti säätä, joka päivällä tarjosi shortsikelejä. Tuulen vaihtelut toivat purjesulkeisia ja koneajoa.

18.5. illalla oli viisi laivaa yhtä aikaa.

19.5. ke, 202 matkapäivä, Cascais- Porto 156 M

Auringon lasku 20.40 jälkeen oli erittäin heino. Parhaita, mitä merellä olen nähnyt. Sää oli täysin kirkas ja auringon ympyrän raja kuin ohuella tussilla piirretty viiva. Auringon painuttua horisonttiin näin vihreän valoilmiön ensimmäistä kertaa elämässäni Se ilmestyi horisontin yläpuolelle vihreänä pallona hetkeksi.

03.25 laivan kurssi pakotti vendaamaan . Tein sen hyvissä ajoin, mutta paatti tuli kuitenkin itäpuolelleni ja jouduin vielä väistämään sitä hiljentämällä ja nostamalla venettä tuuleen. Manasin mielessäni, että onko pakko ajaa noin lähelle, vaikka on pelit ja vehkeet ottaa suuntaa 10 M päästä.

Varmaankin sillalla manattiin myös, etteikö sitä suuntaa voi pitää, jolla kulkee, niin väistöt sujuu ongelmitta. Mistä sitä pikkuveneessä voi tietää, ajattelin. Parempi varoa kuin törmätä.

Muuten tästä legistä tuli edellisen toisinto. Tuuli pohjoisesta koko ajan, mutta kevyempänä alle 15 kts ja alle 10 kts myös usein. Purjesulkeisia, koneajoa ja hidasta etenemistä huonoilla kryssikulmilla. Mutta myös kauniita ilmoja, tähtitaivasta ja shortsikelejä.

20.05. to, 203 matkapäivä, Cascais – Porto

10.40 otan purjeet alas, lähes tyyntä. Tankkasin 20 l kanistereista tankkiin ja koneella kohtia Portoa.

Matkaa 34 M. Ajoin sen kevyessä vastaisessa.

Klo 17.55 olin kiinnittyneenä tutun marina Leixoen laiturissa. 3 vastaanottajaan avusti kiinnittymisessä ja saman tien toimistoon.

Kaikki meni jälleen ok.

Illan kuluessa valmistin aterian ja vietin illan veneessä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti