lauantai 14. marraskuuta 2009

04.11. 35 matkapäivä

Aamutoimien jälkeen lähdettiin tankkaamaan vanhaan marinaan, Moulin Blanc, oli parempi kuin ennalta odotettiin. Dieseliä sai vain sieltä, koska oman sataman pumput olivat rikki.
Tultiin alavedellä ja vähän jänniteltiin stoppaako johonkin. Yhteys VHF:llä satamatoimistoon ja vastaus kysymykseen selvällä englannilla, ettei meidän syväyksellä ole ongelmia.
Tantakkiin ja palattiin. takaisin. Olihan se semmoinen 9 mailin reissu, mutta menomatkalla purjehdittiin pelkällä rullalla.
Sitten lähdettiin paikalliseen supermarkettiin hankkimaan provianttia Bistkajan ylitystä varten.
1,5 km mennessä ylämäkeä ja rappusia ja tullessa päivastoin.
Iltapäivän loppuosa meni satamatoimiston netin ääressä. Koneeni ei toiminut heidän laajakaistasysteemissä. Sitten kysyttiin nettikahvilaa. Se olikin noin 150 m päässä ja siellä on Wlan ym. Sinne sitten. Yhteys saatiin ja sähköpostit luettiin.
Seuraavan päivän ohjelmaan sovitettaisiin nettikahvila. Tosiasiassa siellä myytiin viiniä myös pullottain ulos ja pikkuannoksia ruokia sekä kahvia 60 eri maasta.

05.11. 36 matkapäivä

Aamulla aloin seurata Groupaman lähtövalmisteluja. Satamatoimistosta olin kuullut, että se lähtee tänään, mutta määränpäätä en tiennyt. Vähitellen laiturille ja aallonmurtajalle alkoi kertyä väkeä.
Kysyin eräältä toimittajan näköiseltä, että moneltako lähtee tosin englanniksi. Sanoi starttiajaksi klo 11.00. Laittelin välillä omaa venettä lähtökuntoon, jossa se jo olikin.
Viimeiset säätiedot Biskajalle oli tarkoitus hankkia satamatoimistosta nettikahvilassa internetistä. On käytetty Windfinderia ja Windgurua.
Väkeä lappasi Groupaman laiturilla ja siellä oli kaikenlaista häpeningiä.
Lähtöajankohtaa en saanut tarkemmin selville.
Uusi gasti Tuomo saapui 11.50, kuten oli ilmoittanutkin. Seurattiin vielä tunti Groupaman hommeleita. Sitten päätettiin hoidella omat asiat ensin. Nettikahvilassa bloki ajan tasalle ja ruokailu ennen lähtöä Biskajalle.
Kaikki näytti hyvältä. Huolellisen sääennusteiden tutkimisen jälkeen uskoin meidän pääevan hyvissä ja kohtalaisissa tuulissa yli.
Palattuamme veneelle oli Groupama lähtenyt. Se oli menossa Brest to Brest maailmanympärikierrokselle tarkoituksella lyödä vanhat ennätykset ja tavoitteena 50 vrk.
Meidän lähtömme oli 15.30 määränpäänä Brest 440 NM. Junnasimme vastavirtaan 3-4 kts vastaiseen, joka oli NWW 9-12 m/s. ennusteen mukaan SWW 5-6 m/s.
Klo 21.50 selvitimme viimeisen poijun ja olimme täysin vapailla vesilla, tietenkin pimeässä illassa.
Ruorivuoroja vaihdettiin yöaikaan 3 tunnin välein, mutta kelin noustessa sitloorassa oli useimmiten kaksi.
6.11. vastainen yö meni hyvin ramlineä, mutta tuulen kääntyessä enemmän etelään, menee Kryssiksi. Vene kulkee nyt 165-170 astettaq, mika ei enää riitä La Corunaan.
Illalla klo 20.30 tuuli kovenee olennaisesti 12-15 m/s. Otettiin iso kokonaan alas, koska 3. reiviä ei oltu asennettu paikalleen. Se tehdään ykkösestä. Kone pantiin käyntiin, jotta venettä on parempi ohjata aallokossa, joka kasvoi koko ajan. Pimeässa ei tietenkään näy koko totuutta, mutta kuun välillä pilkistäessä näyttivät aallot todella isoilta.
Yöllä tuuli ulisi ulkona infernaalisetti puuskissa, jotka toivat vesi ja raekuuroja. Näkyvyys nolla.
Jokaiselle ruorimiehelle sattui muutamia aaltoja tulemaan yli veneen täyttäen sitlooran vähintään puoliksi. Muuten aaltojen pärskeitä tuli veneen yli koko ajan. Ruorimies oli läpimärkä ainakin päältä ja osaksi sisäpuoleltakin tullessaan vaihtoon. Webasto oli lähes täysillä koko ajan ja onneksi toimi. Sisällä oli lämmintä ja melkoisen hiljaistakin, mutta paatti teki kummallisia yllättäviä liikkeitä ja nykäyksiä yhtenään. Juomamukin täyttäminen oli tuskaa. Pari kättä olisi tarvittu lisää.
Keskusteltiin mahdollisesta tuulen kovenemisesta. Entäs sitten. Päätettiin ottaa ajoankkuri ja pistää purje rullalle ja moottori stoppiin. Tuulta oli pahimmallaan 20-30 m/s ja la aamulla
olivat aallot käsittämättömän korkeita paikoitellen. Arvioimme ainakin 10 m. Toisinaan taas pitkähköjä aikoja hyvin paljon pienempiä. Yhden pahimmista aalloista heittäessä veneen yht´äkkiä poikittain Hannu sinkoontui salongin kaapistoa päin pää edellä. Siitä seurasi verenvuotoa otsasta ja silmäkulmasta. Lisäksi selkälihas oli ilmeisesti venähtänyt. Minä kaivoin veneen ensiaputarvikkeista puhdistusainetta ja laastaria. Ilmoitin, että silmäkulma pitäisi teipata perhosteipillä, mutta kun vieressä on nahatonta otsaa se ei oikein onnistu, joten neulotaanko ??? Tulevalla ulkomuodolla ei kuulemma ollut niin väliä, että teippaa nyt vain tavallisella laastarilla ristiin rastiin.
Yksi ruorimies oli kuitenkin poissa pelistä tällä haavaa. Kerroin uutiset Tuomolle, joka ilmoitti ajavansa tarpeellisen ajan. Päämäärä oli muutettu jo alkuyöstä enemmän itään La Corunasta, koska ajelimme sivumyötää, eikä luovi olisi ollut mahdollista. Tosin olimme asentaneet 3. reivin isoon siltä varalta, että se nostetaan.
Lauantaina 7.11. klo 07.00 oltiin puolivälissä 170 NM jäljellä.v Näimme laivan aamupäivällä. Siihen yhteys VHF:llä. Kyseltiin myrskyn jatkumista. Vastaus tuli heti ja ilmoitus, että koko päiväksi 9 bf. No hyvä, ettei enempää. 15 m/s tasainen tuuli oli leppoisaa.
Uusi määränpää oli Viveron lahti, jonne jouduttiin vielä kryssimään 20 NM. Dieseli pääsi loppumaan tankista klo 05.15, joten avattiin rullaa lisää. Samalla tankattiin varakanistereista lisää 10 l. Aamun valjetessa parin lähestymisvendaqn jälkeen ajaltiin Viveron lahteen, jonka suojassa tuuli loppui ja juoduttiin vielä uuteen tankkaukseen. Sehän meiltä sujui.
klo 11.30 su 08.11.v olimme Ria Landroven Marinassa hyvässä laiturissa lukuisten käsimerkkien
rannalla olleiden käsimerkkien ohjaamina.
Matkaa oli kertynyt 373,0 NM. Kone oli käynyt 40 h ja lämppäri koko ajan.
Lämppäri ei lähde käyntiin satamassa. Mikä nyt , siitä ei tietoa, mutta dieseli loppui ja sammutti myös lämppärin kerran matkan aikana. Ilma oloi kuitenkin lämmin ja huomenna asiat selvitetään.
Satamakapteeni kävi laiturilla avaamassa portin. Sähköä saatiin. Päätettiin tyhjentää vene huomenna vedestä ja pestä sisätilat. Kävimme paikallisessa ravintolassa illallisella ja ravintoa tuli. Espanjalainen tapa, tarjoilla pieniä makkara- liha- ja juustoleivän paloja ryyppyjen välissä, olutbupissa, oli mieleinen. Useita leipiä, yhtä pientä olutlasia ryystäessä.

09.11. 40 matkapäivä

Herätys 08.30 . Kosteaa on, mutta ei kylmää. Päätettiin jäädä ainakin päiväksi kuivaamaan ja pesemään venettä. Koska Webasto ei toiminut, piti hankkia uusi lämmön lähde. Mukana oli kaksi öljylamppua, mutta ei polttoainetta niihin. Ostetaan siis auton sisätilan lämmitin, koska sähköä riittää. Pojat lähtivät matkaan ja minä jäin ottamaan yhteyttä Vestsekin Mika Vanhalaan., jonka tiesin osaavan antaa oikeita neuvoja lämppärin korjaamiseksi. Iltapäivällä vihdoin onnistuin tavoittamaan hänet. Sitä ennen pojat tulivat hankintoineen veneelle. Ei ollut löytynyt valopetroolia.
Mutta uusi lämppäri oli, nimittäin 1700 w hiustenkivaaja. Ääni kova, mutta teho hyvä. Tein Webastolle Mika Vanhalan opastamat temput ja niin alkoi lämpöä tulla veneeseen. Vettä poistettin 5 l eri paikoista yhteensä ja kuivattiin sisätilat. Kippaarin vaatekaapin koko alahyllyn vaatteet olivat märät. Ne on siis pestävä ja kuivattava kuivurilla. noin 5 kg pyykkiä. Muissa vaaatekaapeissa oli vähemmän kastunutta vaatetavaraa.
Satamakapteeni kutsui kipparin toimistoon passien kanssa. Jo yöllä oli nähty helikopteri lähestyessämme Espanjan rannikkoa. Selvitykset tehtiin ja saatiin ohjeet suihkuun wc.
Loppupäivä meni myhäillessä. Illalla kipparin ja förstin välille syntyi vakava konflikti.

10.11. 41 matkapäivä

Tiistainaamuna oli päätetty lähteä La Corunaan ja niin tapahtui. Ensin etsittiin dieseliä isosta kalasatamasta, josta meidät opastettiin henkilöautokuskin johdolla takaisin marinaan, josta lähdimme. Mies ajeli rantakatkua pitkin ja viittoili suuntia. Huvittavaa. Marinasta löytyi sattumalta satamakapteenimme, joka kertoi, missä rinteellä paikallinen kesoili on. Viisikymmentä litraa kulkee kanistereissa alaspäin nätisti.
12.25 uuai lähtö. joka onnistui.
Heti merelle päästyä selvisi, että tuuli on taas paljon enemmän kuin ennusteessa ja aallot ikävän jyrkkiä paaran halssilla. Päätettiin seilata seuraavaan satamaan. Sitten seilattiin Capo Ortegalin itäpuolelle Porto de Carino nimiseen kylään. Kalasatama ja jotain isompaa rahtia. Kalasatamasta häädettiin kauempana kelluviin laitureihin. Erikokoisia ja näköisiä kalapaatteja oli enemmän redillä kuin rannassa. Mentiin ainoaan vapaaseen paikkaan ja naapuriveneen mies ilmoitti, että on yksityissatama ja portti lukossa. Voihan mäntti kylän pubin pitäjältä jää saamatta meidän provikat, ruokaa ja juomaa. Tehtiin ruokaa, syötiin ja käytiin nukkumaan.

11.11. 42 matkapäivä

Herätys klo 05.00 . Tarkoitus oli lähteä La Corunaa kohti klo 6.00. Kryssiä oli tiedossa 35 NM tai jotain. Ja sitähän se oli sukellusta ja pärskettä koko päivän. Välillä näyttäytyi aurinkokin ja sitten kaatosade. Mukavaa täällä Atlantilla.
Klo 19.15 olimme Capo Priori kohdalla. Tuuli oli moinannut ja purjeita suurenneltiin koko ajan.
Ilmoitin käynnistäessäni Yanmaria, että nyt alkoi moottorpurjehdus eikä kryssikulmilla ole väliä.
19.55 oltiin perillä marinassa. Loppumatka tietysti pimeässä.
Matkaa oli kertynyt jotain 65,00 NM.

12.11. 43 matkapäivä

Aamupalan jälkeen alkoi kova siivous. Ensin kaikki kolot veneessä tyhjiksi vedestä, sitten pyykille.
Sää suosi toimenpiteitä, aurinkoa, tuulta ja aika lämmintä. 5 koneellista pyykkiä. Tietenkään masinat eivät pelannee kunnolla, varsinkaan kuivatus. osa jäi vielä seuraavaksi päiväksi.

13.11. 44 matkapäivä

Herätys 08.30 . Venettä kiinnitetään lisäköysilla viereiseen sivuponttooniin. Myrsky on alkanut ja vinkuu satamassa olevien paattien takiloissa.
Lähdetään autoilemaan lähikyliin. Löytyi myös sattumalta ruokapaikka erään kylän ravintolasta.
Kunnon siankylkeä ja ranskalaisia. Mahat täysinä jatkoimme matkaa. Kuski ei nukahdellut, kyytiläiset kylläkin. Kiersimme pikkukylien kärrypolkuja ja nousimme rinteiden äkkijyrkkiä serpentiinejä Atlantin rantarinteillä. Takaisin tultiin motaria suoraan hybermarketin kautta.
Veneelle saavuimme illalla 19.00 paikkeilla.

14.11. 45 matkapäivä

Sää ei vieläkään kelvannut kipparille huomioon ottaen ennusteen mukainen 7 m vasta-aallokko ja noi n10 m/s tuuli. Miehistö ei oikein tykännyt ja tuli pientä hiertymää kipparin ja heidän välillä.
Vaihdettiin laituria hirveän rullaamisen vuoksi. Laiturivahti meinasi repiä vaatteensa, mutta ymmärtämättömyys Espanjan kielesttä auttoi. Emme palanneet rullaavaan laituriin.

1 kommentti: