maanantai 30. marraskuuta 2009

20.11. 51 matkapäivä

Satamapäivä, tuulee kovaa ja kovempaa luvassa seuraavaksi yöksi, joten täällä pysytään.

Korjasin aamulla kansivalon. Johto oli syöpynyt poikki suolavedestä, jota jostain kumman syystä tulee maston jalan tienoilta, kun seilataan sukelluskelissä. Sateella kaikki pysyy kuivana, vaikka sataa paljonkin. Johtojen läpiviennit on tutkittu ja tiivistetty. Masto seisoo kannella. Vuodon syy ei ole vielä selvinnyt. Valo tuli kuitenkin kuntoon uudella liittimellä.

Sitten putsasin kellon ja ilmapuntarin, jotka olivat saaneet juuri mainitsemastani vuodosta suolavesikuorrutuksen ja ottaneet siitä pahasti siipeensä. Gasti puuhasi viruksen tai muun vaivaan saaneen läppärin kanssa.

Kolmen paikkeilla ruokailua ja tiski. Sitten ihmetellään mihin päivä on kulunut.

Ennen pimeän tuloa lähdetään katsomaan tyrskyjä viereiselle hiekkarannalle ja käydään kilometrin päässä olevassa marketissa. kädet pitkinä riiputetaan muovikassit tavaraa huomista ja seuraavaa legiä varten. Kauppa oli kelvollinen hyvät valikoimat ja tuttua tavaraa. Kunnollinen kalatiski houkutteli ostamaan jättikatkoja iltapalaksi.

Illalla Hannu jatkoi taistelua läppärin kanssa ja minunkin koneeni alkoi temppuilla. Niin se iltakin kului rattoisasti. Webasto on taas syttynyt huonosti, mikä tarkoittanee, ettei se kohta toimi ollenkaan. Tämäkin vika on jäänyt laitteeseen Jachtwerf Atlanticin Harlingenissa tehdystä huollosta huolimatta.

21.11 52. matkapäivä

Satamassa erilaista pikku askartelua edelleen. Tuulee kovaa ja aallon korkeus on yli 5,0 m 11-12 s frekvenssillä.

22.11. 53. matkapäivä

Lähtö kohti Lissabonia klo 06,00 matkaan. On vielä pari tuntia pimeää, mutta satamasta ulosajo on selvää reittiä. Sataman aallonmurtajan suulla arvioidaan tulevaa aallon korkeutta ja väliä.

Aluksi näytti helpommalta.

12.00 käynnistettiin moottori, koska tuuli tyyntyi lähes kokonaan. Näillä lyhemmillä pätkillä ajan koneelle, jos vauhti putoaa alle 4 kts pysyvästi. 13.00 kone stoppiin ja keulapurje myös auki.

Ollessamme lähellä rantaa, jolloin veden syvyys aleni 50 m:stä alle 20 m:iin alkoi aalto murtua, siten että yksi mamma-aalto ryöpsähti istumalaatikkoon aivan yllättäen. Äkkiä takaisin syvempään veteen.

18.15 reivatti iso täydestä 2. reiviin tuulen voimistuessa yli 8 m/s.

20.55. tuuli tyyntyi alle 3,0 m/s. Kone käyntiin.

23.11. 04.20 olemme Cabo Carvoerian ja Estelas saaren välisessä salmessa

13.35 olemme perillä Cascaissa. Loppumatka purjehdittiin ja osaksi aivan lopusta koneella.

Maininki oli merellä vielä yli 5 m vaikkakin pitkiä aaltoja harvakseltaan eli noin 14 s välein.

Entä matalassa alle 20 m vedessä. Soittelin satamaan ja sain kuulla, ettei sataman suulla ole pahaa murtuvaa aallokkoa. Ajettiin ilmoittautumisponttooniin ja hoidettiin muodollisuudet.

Iso ja hieno satama aivan ulkomeren äärellä. S-W tuulilla, jos aallokko on korkeaa yli 5 m voi olla melko vaikeaa tulla sisään tai lähteä ulos.

Matkaa kertyi jälleen 177 NM , josta moottorilla 18 tuntia.

Venettä siivotessa havaitsin pienen vuodon lokin anturissa. Jopa nyt jotakin, olin itse asentanut anturin sikalla tiivistäen toissakeväänä. Ensimmäinen tällainen tapaus veneilyhistoriassani.

Katsotaan huomenna. Marinassa on iso lukki, jos vene tarvitsee ottaa ylös.

Pahempi juttu oli Webaston ( uusi, toista kesää käytössä) rikkoontuminen. Lämppäri ei lähde käyntiin. turvalukitus on päällä. Taas lämmitetään hiustenkuivaajalla.

Illalla otin lämppärin irti, mutta purkamisen jätin seuraavaksi päiväksi.

24.11. 55. matkapäivä

Aamun ensimmäinen projekti oli soittaa Vestekille. Mika Vanhala sairaana. Kukaan ei oikein tiedä Webastosta. Lupasivat ottaa yhteyttä Vanhalaan.

Korjasin vuotavan lokianturin irrottamalla sisäpuoleisen laipan ja uutta sikaa väliin. Kun laipan ruuvasi takaisin ja kiristi, vuoto loppui. Useiden puhelinsoittojen jälkeen Vestekiltä luvattiin lähettää uusi poltin kunhan se saadaan. Jäin siis odottottamaan selvitystä varaosan saannista.

Garminista soitin Veleirolle Kotkaan, jonka kanssa kaupat oli tehty. Kysyin voiko mahdollista takuuasiaa hoitaa muualla kuin siellä Kotkassa ja kuinka on takuupapereiden ja kanssa ? Takuu pelaa koneen numerolla kerrottiin Veleirolta ja takuuasian voi hoitaa missä maailmankolkassa tahansa. Garmin kauppa on sataman vieressä.

Kävin eräässä paikallisessa liikkeessä kyselemässä uutta gepsiä. Laitteita oli vain yksi kannettava pieni. Brosyyri löytyi muistakin. Kipparia kehotettiin menemään Lissaboniin katsomaan niitä.

Saatan mennäkin. Junalla 30 min ja löytyy, jos löytyy.

Illan suussa kippari teki kauppareissun paikalliseen Jumboon kävellen, 2 km suuntaansa.

Samalla tuli katsastettu vanha keskusta joulukoristeltuna. On hienoa, monenlaista lyhtyä ja tähteä ja tuikkua loytyy. Rakennuksen olivat kauniita viime vuosisadalta ja tyylikkäitä. Kujia, holveja ja Basaareita löytyy ja erittäin hienosti valaistuina. Teki kippariin vaikutuksen. Cascais on ehdottomasti kaunein kaupunki , jonka olen nähnyt tällä matkalla.

25.11. 56 matkapäivä

Käytiin Lissabonissa. Koko päivän reissu .Satoi kaiken aikaa. Lisäksi tehtiin turistibussikierros iltapäivän ruuhka-aikana. No tulihan nähtyä myös nähtävyyksiä.

Ränsistyneet kaupunginosat olivat opasselostuksen mukaan entisiä liikekortteleita ja odottivat vain kunnostusta. Cascaisiin palattuamma kävimme intialaisessa ravintolassa ja syötiin hyvää, mutta erikoista ruokaa.

Illalla paluumatkalla käytiin Jumbossa ostamassa lisää ruokaa veneelle ja joitain keittiötavaroitta

26.11. 57 matkapäivä

Tänään oli pyykkipäivä. Kippari ja gasti eivät hallitse erilaisia pyykkikoneita tai kuivausrumpuja. Apua saadaan toimiston Cristiinalta, joka asentaa ohjelmat paikalleen pesukoneisiin. Ne ovat erilaisia. Ohjeet olivat suurella seinässä. Sitten takaisin veneelle odottomaan pesutulosta 45 min. Kävelymatka suuntaansa 700 m luokkaa. Nyt on puolistoista kilsaa takana. Määräaikana pesupaikalle ja toteamus, että ohjelma on jäänyt ainakin kipparin osalta kesken. Taas toimistoon, josta saadaan uudet pesuaineet ja poletin ja vielä neuvojankin, joka ei aivan ollut ajan tasalla. Cristiina paikalle ja uusi ohjelma pyörimään, pyykki sama. Ja taas veneelle odottomaan puoleksi tuntia. Sitten takaisin pesulaan ja vaatteet kuivuriin, jonka tulosta jäin odottelemaan pesulaan.

Puhdasta ja kuivaa tuli. Pesupaikalla oli hyvät laitteet ja niin oli hintakin 6,00 euroa pesukone ja 6,00 euroa kuivausrumpu. Kävelyäkin kertyi yli 4 km rampatessa edestakaisin veneen ja pesulan väliä.

Illalla nettikahvilassa internet yhteyden saanti tökki edelleen. Soitto Arille Suomeen. Arin neuvoilla ja omilla toimilla saatiin koneesta ofline tila asetus pois ja internet yhteys toimimaan. Sain blokitekstin päivitettyä.

27.11. 58. matkapäivä

Odoteltiin pakettia Vestekiltä Helsingistä. Klo 13.00 soitti Cristiina satamatoimistosta ja ilmoitti siellä olevan paketin minulle. Ei voi olla totta, näin aikaisin, hienoa. Vihdoinkin Webassto saadaan kuntoon. Elämä veneessä on ollut aika tuskaista ilman sitä.

Juoksujalkaa kiiruhdan satamatoimistoon ja takaisin. Näytän paketti tyytyväisenä Huisman jahdin miehille. Englantilaisia, jotka tapasimme viimeksi la Corunassa. Hannu oli ottanut puretun lämppärin esille. Alumiinipaperi puhallinosan päässä oli rikkoutunut. Teknisesti älytön ratkaisu huoltoa ajatellen. Pieni väärä liike paperissa on reikä. Sitten avasin saapuneen lähetyksen. Havaitsin heti, että poltinosa on aivan erilainen, kuin omasta laitteestani irroitettu. Siis väärä varaosa. Kiireinen soitto Vestekille. Lähettäjä ei ollut huomannut maahantuojalta saamaansa lähetystä tarkastaessaan, että varaosa ei ole tilattua mallia. Niinhän siinä sitten, että hituttaa isolla V:lla. Nyt on siis perjantai-ilta. Endin vielä soittaa maahantuojalle, joka kertoo osan numerosta ilmenevän, että se on vanhemman mallin poltin, siis väärä varaosa minun laitteeseeni.

Viikonlopun jälkeen aloitetaan koko homma alusta. Se on sitten viisi päivää lisää eli yhteensä liki puolitoista viikkoa.

Kipparilta paloi illalla myöhemmin käämit. Oli suunnitelta lähipäivinä suoraan Madeiralle. Kipparille ja gastille tuli vakavaa erilmielisyyttä joistakin olennaisista asioista. Tunnelmat olivat kireät.

28.11. 59. matkapäivä

Aamulla kipparin ja gastin erimielisyydet jatkuivat ja kippari ilmoitti, ettei tänään näissä tunnelmissa lähdetä minnekään merelle, korkeintaan Lissaboniin alle 10 NM. Sääennustekin sunnuntaita vasten yöksi oli huono.

Kippari lähti hankkimaan Thorx avaimia, joita tarvitaan lämppärin ja nykyään monien muidenkin laitteiden ruuvien vääntämiseen. Kauppa olo 3,0 km päässä. Reitti kaupalle kulki maisemakatua aivan meren rantakallioiden päällä. Sää oli hieno ja maisemat upeita kalliojyrkänteitä ja koloja ja lohkareita, joita Atlantin aallot olivat muotoilleet. Työkalukauppa ja avaimet sekä muitakin tarvikkeita löytyi. Paluumatkan veneelle tulin samaa reittiä maisemia ihaillen.

Kipparin palattua tilanne gastin kanssa paheni siihen vaiheeseen , että jokin ratkaisu oli tehtävä.

Kippari ilmoitti gastille, ettei matka jatku yhdessä tästä eteenpäin. Matka keskeytyy ja on parasta, että gasti poistuu ennen iltaa tavaroineen veneeltä.

Pimeän tultua gastin kassit kannettiin taksiin. Matkan viivästyminen tai keskeytyminen oli kipparille karvas pala, mutta myös melkoinen helpotus. Soitin vaimolle ja kerroin tilanteen. Kiva kun tulet jouluksi kotiin oli vaimon kommentti. Kipparille ei ole selvinnyt vielä mikään matkan loppumista tai jatkumista koskeva asia. Nyt on hyvää aikaa miettiä odotellessa Webaston osia. Loppuilta meni veneellä paikkoja järjestellessä.

29.11. 60. matkapäivä

Heräsin aamulla 6.30 Portugalin aikaa, joka on rannekellossa. Veneen kellossa 7.30 keski-euroopan aika ja puhelimessa ja läppärissä Suomen aika 8.30. Voi passata aikataulunsa sopivaan aikaan.

Puolen kymmenen aikaan istuskelen erään kahvilan katetulla terassilla läppärin kanssa. W-lan toimii. Lämpötila on 14 C ja sataa. Kahvila aukeaa iltapäivällä. Viime yönä oli erittäin kova tuuli ja rankkoja vesikuuroja. Nostimet kolkuttivat mastoon kaiken yötä, kunnes aamuyöstä nousin virittämään ne kummilenkillä vanttiin. Veneessä on kylmä sisällä, mutta makuupussin alla tarkenee mainiosti.

Katsoin huvikseni merisäätä Windgurusta. Alkuviikosta säät paranevat ja etelään päin on joka päivä trade windiä eli sivumyötäistä tai myötäsitä. Eikä kovaa tuulta ollenkaan. Meikäpoika todennäköisesti satamassa.

Sitten avasin trimaran Groupaman sivut Vende Globessa. Groupama oli lähtenyt Brestistä maailmanympäripurjehduksen ennätyksen rikkomiseksi 5.11. eli samana päivänä kuin Kristiina II Biskajalle. Nyt Groupama oi Kap kaupungissa korjattavana. Siihen oli tullut vakava tekninen vika. Joku kiinnitys oli murtunut, ilmeisesti toisen sivurungon kiinnitys. Merellä voi aina tapahtua arvaamattomia asioita, vaikka niitä kuinka valmisteluilla ja kaikilla muilla mahdollisilla toimenpiteillä yritetään välttää. Tavoite Groupamalla oli alittaa 50 päivän raja. Ei siinä ole paljoa varaa telakalla oloon. Veneelle palattuani alkoi hervoton siivous, homeen poistosta WC:n pesemiseen. Elämään veneessä näin syksyaikoihin kuuluu olennaisena ja jatkuvan taistelu hometta vastaan. Viikottain tarkastus ja poisto. Johonkin se aina yrittää pesiytyä. Ja varsinkin kun ei ole lämmityslaitetta. Huomenna menen ja ostan sähköllä toimivan lämmittimen .

Toinen riesa on ruoste. Vaikka kaikkien osien ja ruuvien pitäisi olla ruostumatonta. Ruostetta vastaan on käytävä säännöllistä jatkuvaa taistelua. Jostain ruostetta aina pukkaa. Kolmas tärkeä asia on sähköjärjestelmän ylläpito. Korroosio sähköjohtojen liittimissä on ankara vastustaja, joka iskee armotta, jos saatilaisuuden. Tarkastus ja suoja-aineen ruiskutus auttaa välttämään ikäviä yllätyksiä.

Kaikki kohtaamani ikävätkin asiat lienee tuttuja pitkien matkojen valtameripurjehduksissa. Niihin pitää vaan suhtautua mittakaavassa, vene ei uponnut ollemme hengissä.

Kaikki ongelmat on ratkaista tavalla tai toisella, jos haluaa jatkaa matkaa.

en muista satamapäivää, jolloin olisin saanut yhtäpaljon aikaiseksi kuin tänään.

Laitoin öljylamppuihin aineet ja testasin, että ne pitävät. Hyvin toimivat. Nyt Kristiina II:lla on kaksi lämmitysjärjestelmää, hiustenkuivaaja ja öljylamppulämmitys. Huomenna ostan sähkölämmittimen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti